Jaką specjalizacją lekarską jest “Genetyka kliniczna”?

Genetyka kliniczna zajmuje się m.in. określaniem przyczyn niepłodności, a więc problemu, który dotyczy około 10-16 % par w wieku rozrodczym. W Polsce problem dotyczy ok. miliona par, z czego znaczna większość nie pozostaje pod specjalistyczną opieką ośrodków zajmujących się leczeniem tego zaburzenia.

Genetyka kliniczna jako specjalizacja lekarska dr n. med. Piotra Magnowskiego zajmuje się badaniem obecności mutacji genu CFTR, który wiąże się z niedrożnością nasieniowodów. Do innych znamion niepłodności należy zaliczyć także zaburzenia miesiączkowania, której przyczyną może być niewydolność układu podwzgórzowo-przysadkowego. W tym celu również dr n. med. Piotr Magnowski – genetyk kliniczny postuluje wykonanie badań genetycznych, co może być również istotne w prognozowaniu wystąpienia schorzenia u potomstwa. Inną przyczyną zaburzeń miesiączkowania jest przedwczesna niewydolność jajników, która również może wynikać z zaburzeń genetycznych.

Genetyka kliniczna odgrywa również niebagatelne znaczenie w przypadku wystąpienia tzw. niepłodności niewyjaśnionego pochodzenia. Jej przyczyną mogą być:

•  nieprawidłowości genetyczne w komórkach rozrodczych i zarodkach,
  • zaburzenia genetyczne partnerów.

W związku z tym dr n. med. Piotr Magnowski – genetyk kliniczny postuluje objęcie rozszerzoną diagnostyką genetyczną pacjentów z tym rodzajem niepłodności.

Zapraszamy do skorzystania z konsultacji medycznej specjalisty w dziedzinie genetyki klinicznej oraz ginekologii onkologicznej dr n. med. Piotra Magnowskiego w gabinecie lekarskim w Tarnowie Podgórnym oraz umówienie się na wizytę pod numerem 606-340-593.