Diagnostyka endometriozy – dr n. med. Piotr Magnowski, Tarnowo Podgórne, Luboń

Endometrioza polega na występowaniu komórek endometrium (błony śluzowej macicy) poza ich właściwą lokalizacją. Ogniska endometriozy lokalizują się najczęściej w obrębie narządów rozrodczych kobiety (jajnikach, jajowodach, pochwie) lub innych pobliskich organach – pęcherzu moczowym, jelicie grubym, a w skrajnych przypadkach również w przeponie i płucach – wskazuje dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii oraz ginekologii onkologicznej, w trakcie specjalizacji z genetyki klinicznej, Tarnowo Podgórne, Luboń.

Endometrioza nadal pozostaje drugą pod względem częstości występowania chorobą u kobiet w okresie reprodukcyjnym. Występuje u 5–30% z nich, w tym u 50% kobiet niepłodnych oraz 30% kobiet z przewlekłym bólem w miednicy mniejszej. Niepokojące są najnowsze dane epidemiologiczne wskazujące na wzrost odsetka endometriozy w populacji młodocianych (2–5%) oraz kobiet pomenopauzalnych (3–6%).

Wiodącym objawem endometriozy jest ból w miednicy mniejszej, zwłaszcza pojawienie się bolesnych miesiączek lub towarzyszący w czasie stosunków płciowych. Reakcje zapalne mogą powodować powstawanie blizn i zrostów, a ból może czasami promieniować aż do okolic kręgosłupa. Często występującymi objawami endometriozy są również nieregularne cykle, zmęczenie, huśtawki nastroju, nerwica, nudności, a także ból podczas oddawania moczu – wskazuje dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii oraz ginekologii onkologicznej, w trakcie specjalizacji z genetyki klinicznej, Tarnowo Podgórne, Luboń.

Leczenie endometriozy polega na stosowaniu odpowiednich preparatów hormonalnych, których zadaniem jest zahamowanie pobudzającego działania estrogenów na śluzówkę macicy. W wysokim stopniu zaawansowania choroby dokonuje się operacyjnego usuwania ognisk endometriozy. Opóźnienie postawienia diagnozy i wdrożenia leczenia może skutkować rozwojem choroby, nasileniem zmian w narządach miednicy i niepłodnością.

Literatura podaje, że średni czas od pojawienia się objawów do postawienia diagnozy wynosi obecnie od 6–8 lat. To stanowczo za dużo. Rola lekarza pierwszego kontaktu w szybkim rozpoznaniu choroby u pacjentki jest więc nie do przecenienia.

Dr n. med. Piotr Magnowski posiada wieloletnie doświadczenie w diagnozowaniu pacjentek z objawami endometriozy. Wykonuje również operacyjne usuwanie ognisk endometriozy w szpitalu św. Rodziny w Poznaniu.

Zapraszamy do skorzystania z konsultacji medycznej specjalisty w dziedzinie ginekologii onkologicznej oraz położnictwa i ginekologii. Dr n. med. Piotr Magnowski przyjmuje w gabinecie lekarskim w miejscowości Luboń oraz Tarnowo Podgórne. Należy umówić się na wizytę pod numerem 606-340-593.