Czy w ciąży można bezpiecznie leczyć zęby?

Zdrowe uzębienie należy do jednej z podstawowych spraw medycznych, o które należy zadbać jeszcze przed planowaną ciążą. Rozwijająca się próchnica i namnażające się w jej wyniku bakterie stanowią bowiem zagrożenie nie tylko dla samej mamy, ale także i dla rozwijającego się płodu. Zęby z miazgą w stanie rozpadu zgorzelinowego i zawarte w nich produkty gnilnego rozpadu bakteryjnego niosą bowiem ze sobą ryzyko ostrych stanów zapalnych i powikłań miejscowych oraz ogólnych. Czy zatem leczenie zębów w ciąży i korzystanie z usług dentystycznych jest dla przyszłej mamy bezpieczne?

Kompleksowa higiena jamy ustnej oraz przeciwdziałanie chorobom zębów jest niezbędnym elementem planowania dziecka. Odpowiedzialne przygotowanie do ciąży powinno obejmować nie tylko wizytę u lekarza ginekologa, ale obowiązkowo także wizytę u lekarza stomatologa. Takie postępowanie daje możliwość wyeliminowania potencjalnych zębopochodnych ognisk infekcji i znacznie ograniczy ryzyko stresujących wizyt w okresie ciąży. Czasami jednak nie jesteśmy w stanie uniknąć wizyty u stomatologa w tym szczególnym czasie. Należy wskazać, iż z całą pewnością w ciąży można, a niekiedy nawet należy leczyć zęby. W tym celu należy udać się na wizytę do lekarza stomatologa, który oceni stan zdrowia jamy ustnej oraz przedstawi szczegółowy plan ewentualnego leczenia uzębienia.

Najbezpieczniejszy okres ciąży, w którym istnieje najmniejsze ryzyko ewentualnych powikłań związanych z poddaniem się zabiegowi leczenia zębów to głownie drugi trymestr ciąży. Pierwszy trymestr jest bowiem niezwykle istotny i kluczowy dla prawidłowego rozwoju płodu – to właśnie wtedy powstają wszystkie organy z powodu czego poważniejsze zabiegi lepiej zaplanować na późniejsze trymestry. W trakcie leczenia zębów w ciąży możliwe jest również stosowanie środków znieczulających, jednak nie wszystkich. Lekarz dentysta powinien dobrać odpowiedni preparat, który nie przenika do łożyska i nie zawiera środków obkurczających takich jak adrenalina i noradrenalina. W czasie ciąży istnieje również możliwość wykonania badania RTG zęba przy jednoczesnym zabezpieczeniu pacjentki poprzez specjalny ołowiany fartuch z kołnierzem. Decyzja o jego wykonaniu powinna zostać jednak podjęta po przeanalizowaniu skutków i ryzyka powikłań dla płodu z lekarzem prowadzącym ciążę.

Zapraszamy do skorzystania z konsultacji medycznej specjalisty w dziedzinie ginekologii onkologicznej, położnictwa i ginekologii oraz genetyki klinicznej. Dr n. med. Piotr Magnowski przyjmuje w gabinecie lekarskim w miejscowości Luboń oraz Tarnowo Podgórne. Na wizytę należy umówić się pod numerem 606-340-593.