Czy endometrioza to choroba dziedziczna? Dr n. Med. Piotr Magnowski | ginekolog położnik | ginekolog onkologiczny | genetyk kliniczny | Luboń | Tarnowo Podgórne

“Jestem chora na endometriozę. Czy moje córki też będą chorować?”. To pytanie zadaje mi wiele pacjentek w czasie konsultacji medycznych. Endometrioza to schorzenie definiowane jako występowanie tkanki o budowie zbliżonej do błony śluzowej trzonu macicy (endometrium) w lokalizacji innej niż jama macicy z towarzyszeniem odczynu przypominającego stan zapalny. Szacuje się, że choroba ta dotyka ok. 10 proc. populacji kobiet w wieku rozrodczym. Jednym z czynników zwiększającyh ryzyko wystąpienia endometriozy jest dodatni wywiad rodzinny.

Zdiagnozowanie endometriozy u matki zwiększa siedmiokrotnie ryzyko jej wystąpienia u córki, ponad pięciokrotnie u siostry, ponad półtora raza u kuzynki. U matek pacjentek z endometriozą istotnie częściej rozpoznawano endometriozę i mięśniaki macicy – wskazuje Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników. Na uwagę zasługuje fakt, iż statystycznie, matki kobiet chorujących na endometriozę częściej paliły w ciąży nikotynę, częściej rodziły przedwcześnie, a ciąże powikłąne były stanem przedrzucawkowym. Zaobserwowano także zwiększoną częstość endometriozy u kobiet z niższą masą urodzeniową oraz karmionych mlekiem sztucznym.

Wskazane wyżej informacje nie pozostawiają wątpliwości, iż endometrioza może mieć podłoże genetyczne i być chorobą dziedziczną. W 2010 roku naukowcom z Instytutu Naukowych Badań Medycznych Queensland w Australii udało się zdobyć dowód potwierdzający tę teorię. Dokonali tego po zbadaniu kilku tysięcy kobiet dotkniętych endometriozą. W tamtym czasie było to pierwsze tak duże badanie. Doszli oni do wniosku, że geny odpowiedzialne za rozwój endometriozy znajdują się na dwóch chromosomach – dokładnie na chromosomie 7 oraz 1. Pierwszy z obszarów reguluję pracę genów, które biorą udział rozwoju macicy oraz endometrium (błony śluzowej macicy). Drugi obszar znajduje się w pobliżu genu WNT4, który uczestniczy w metabolizmie hormonów oraz w rozwoju i funkcjonowaniu układu rozrodczego kobiety. W toku badań zaobserwowali, że udział czynnika genetycznego jest tym większy, im cięższa postać endometriozy

– wskazuje dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii, ginekologii onkologicznej oraz genetyki klinicznej.

Dr n. med. Piotr Magnowski – specjalista w dziedzinie ginekologii i położnictwa, ginekologii onkologicznej i genetyki klinicznej

Gabinety lekarskie:
Tarnowo Podgórne – ul. Niklewicza 1